.

Cadastrarea gratuită – un sprijin pentru cetăţeni

Cetăţenii care nu au reuşit încă să-şi pună ordine în actele de proprietate pot să beneficieze acum şi de prevederile legale referitoare la cadastrarea gratuită a imobilelor. Procedura se derulează în acele unităţi administrativ-teritoriale care au fost incluse în Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară (PNCCF). Detalii despre acest subiect ne oferă directorul Oficiului de cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Hunedoara, Petru Liviu Lobonţ.

Accent Media: Dle director, ce înseamnă, de fapt, Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară (PNCCF) sau, altfel spus, întabularea gratuită a proprietăţilor?

Petru Lobonţ: În cadrul PNCCF, proprietarul, posesorul, deţinătorul imobilului este beneficiarul, dar nu este cel care iniţiază efectuarea cadastrului. O persoană fizică sau juridică poate beneficia de înregistrarea gratuită a imobilului sau a imobilelor pe care le deține, în cadrul PNCCF, în momentul în care încep lucrările de cadastru sistematic în UAT-ul pe raza căruia se află acestea. Pe măsură ce o UAT e inclusă în PNCCF, au loc acţiuni de informare a locuitorilor. Acestea sunt realizate cu sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale.

AM: Cine asigură finanţarea acestor operaţiunilor de cadastrare?

Petru Lobonţ: Finanțarea lucrărilor de înregistrare sistematică a imobilelor este asigurată din veniturile proprii ale ANCPI și din alte surse: fonduri externe nerambursabile, bugetul UAT- urilor. Programul național are ca obiectiv principal înregistrarea sistematică în masă, gratuită, din oficiu, a tuturor proprietăților din UAT- urile selectate.

Primarul unității administrativ-teritoriale în care se desfășoară lucrările de cadastru are obligația să înștiințeze deținătorii imobilelor, prin afișare și prin alte mijloace de publicitate, cu privire la obligația acestora, respectiv:

  1. a) de a permite accesul specialiștilor să execute măsurătorile;
  2. b) de a prezenta actele juridice referitoare la imobile;
  3. c) de a identifica limitele imobilelor împreună cu echipele care realizează lucrările de specialitate;
  4. d) de a verifica informațiile privitoare la imobilele pe care le dețin, în etapa de publicare a documentelor tehnice cadastrale.

AM: Pe de altă parte, am înţeles că putem obţine extrasul CF on line…

Petru Lobonţ : Aşteptatul la cozi pentru obţinerea extrasului de carte funciară a luat sfârsit, lucru  despre care puţină lume ştie. Extrasul poate fi obţinut şi de acasă la un preţ mai mic decât la ghişeu.

AM: Cum se desfăşoară procedura?

Petru Lobonţ: Există o platformă online care funcţionează la care persoanele pot cere extrasul de carte funciară de informare. Acesta reprezintă situaţia cadastral-juridică a imobilelor la momentul întocmirii documentului. Situaţia conţine informaţii cu privire la suprafaţa imobilului şi descrierea acestuia, la dreptul de proprietate şi eventualele sarcini existente asupra imobilului. Pentru extrasul de carte funciară de informare, solicitantul trebuie să plătească 20 de lei, iar plata se poate face cu ajutorul cardului. Aplicaţia a fost gândită tocmai pentru a simplifica şi pentru a veni în sprijinul cetăţeanului.

Partajează această știre

Lasă un răspuns

Noutăți
Mica Publicitate