Participarea CND Robotics la Evenimentul OraDeACunoaşte

Evenimentul a fost  organizat de echipa de robotică “Modus Vivendi” a Colegiului Național ”Mihai Eminescu”.

Relatam în edițiile anterioare despre BRD First Tech Challenge, care este cel mai important concurs de robotică din România și se află la cea de-a treia ediție în acest an. Vineri, 08.02.2019 și sâmbătă 09.02.2019, echipa de robotică “Modus Vivendi” a Colegiului Național ”Mihai Eminescu” a organizat evenimentul “OraDeA Cunoaște” – aflat la prima sa ediție din seria de activități de promovare a concursului în cadrul comunității locale a tot ceea ce ține de educația STEM – Science, Technology, Engineering and Mathematics.
Activitățile propuse s-au adresat echipelor participante în concursul BRD First Tech Challenge din întreaga țară, principalul scop fiind acela de a aduna echipele în urbea de pe Crișul Repede și de a le ajuta să-și împărtă­șească cunoștințele obținute pe parcursul competiției, în vederea îmbunătățirii performanțelor pe viitor.
Pe parcursul celor două zile, organizatorii de la Colegiul Național ”Mihai Eminescu” s-au ocupat de primirea celor 18 echipe par­tici­pante din întreaga țară, festivitatea de deschidere fiind urmată de o serie de workshop-uri din domenii variate precum: Marketing, Social Media, Programare, Printare 3D, Leadership – susținute de antreprenori și specialiști în domeniu.
În cea de-a doua zi, la Școala Gimnazială ”Dacia” din Oradea – începând cu ora 12 – s-au desfășurat meciurile demonstrative între roboții celor 18 echipe, cu respectarea regulamentului oficial al competiției BRD First Tech Challenge, prezentatorul și comentatorul meciurilor fiind cunoscutul actor orădean, Richard Balint, însoțit de două reprezentante ale echipei Modus Vivendi.
Evenimentul a avut și un caracter umanitar – Modus Vivendi, alături de sponsori și colaboratori, venind în sprijinul colegului lor, George, care are nevoie de operații urgente și costisitoare, pentru a-și menține vederea. Astfel, participanții având posibilitatea de a achiziționa bilete de tombolă.
Elevii echipelor Cyber 2.0 Warriors și DecebalTech ale clubului de robotică CND Robotics, alături de celelalte echipe participante, au donat mărțișoare și obiecte tipărite la imprimantele 3D, care au fost vândute în cadrul evenimentului, pentru a susține acțiunea caritabilă organizată de colegii orădeni, în cadrul evenimentului.
Mulțumim organizatorilor pentru invitație și pentru experiența deosebită.
În edițiile viitoare, vă vom ține la curent cu toate evenimentele din cadrul concursului la care vom participa.

Alexandra Tarod,  reporter junior,
participant în cadrul echipei Cyber 2.0 Warriors, al clubului CND Robotics

Proiect de modificare a structurii anului şcolar 2019-2020

Vacanţa intersemestrială va dispărea, primul semestru se va încheia înainte de vacanța de Crăciun, iar semestrul al doilea va începe imediat cu revenirea elevilor la cursuri, potrivit unui proiect de ordin al ministrului Educației.

Elevii vor începe anul şcolar 2019-2020 pe 16 septembrie 2019 şi vor termina cursurile pe 19 iunie 2020. Potrivit unul proiect de ordin al Ministerului Educaţiei, anul şcolar 2019-2020 are 35 de săptămâni de cursuri, însumând 169 de zile lucrătoare.

Vacanța de iarnă va deveni astfel cea dintre semestre, iar din ianuarie 2020 elevii nu vor mai avea altă vacanță, până pe 3 aprilie.

Structura anului şcolar 2019-2020 (proiect)

Semestrul I (14 săptămâni)

Cursuri: Luni, 16 septembrie 2019 – Vineri, 20 decembrie 2019
În perioada 26 octombrie – 3 noiembrie 2019, clasele din învăţământul primar şi grupele de grădiniță sunt în vacanță.
Vacanța de iarnă:  Sâmbătă, 21 decembrie 2019 – Duminică, 12 ianuarie 2020

Semestrul al II-lea (21 săptămâni)

Cursuri:  Luni, 13 ianuarie 2020 – Vineri, 3 aprilie 2020
Vacanţa de primăvară: Sâmbătă, 4 aprilie 2020 – marți, 21 aprilie 2020
Cursuri: Miercuri, 22 aprilie 2020 – vineri, 19 iunie 2020
Vacanţa de vară: Sâmbătă, 20 iunie 2020 – duminică, 13 septembrie 2020

“Școala altfel” ar urma să se desfășoare în perioada 7 octombrie 2019 – 29 mai 2020, pe o perioadă de 5 zile consecutive lucrătoare, la decizia fiecărei școli. “Școala altfel” trebuie să nu coincidă cu perioada în care elevii dau tezele.

Elevii trebuie să susțină tezele cu cel puțin 3 săptămâni înainte de finalul semestrului.

Proiectul de ordin pentru structura anului şcolar 2019-2020 va fi discutat joi, 14 februarie, în Comisia de Dialog Social, la sediul Ministerului Educației Naționale.

Comparativ, în acest an, elevii au avut vacanţa de iarnă, apoi vacanţa intersemestrială şi vor intra în vacanţa de primăvară în 20 aprilie./www.alba24.ro

De luni, elevii şi preşcolarii reîncep cursurile

Elevii din învăţământul preuniversitar şi copiii de grădiniţă se vor întoarce luni la ore şi vor începe cursurile semestrului al doilea după o săptămână de vacanţă, conform calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei Naţionale.

Următoarea vacanţă, cea de primăvară, este în perioada 20 aprilie – 5 mai, iar vacanţa de vară între 15 iunie şi 15 septembrie.

Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar se încheie în data de 31 mai, iar pentru clasa a VIII-a – în data de 7 iunie.

În situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climatice şi de specificul zonei şi al şcolii, inspectoratele şcolare judeţene pot aproba, la cererea conducerii unităţilor de învăţământ, modificări ale structurii anului şcolar. Acestea se pot aproba numai în măsura în care se asigură parcurgerea integrală a programelor şcolare.

Guvernul trimite acasă profesorii pe perioada vacanței, pentru economii la buget

Trimițându-i „acasă”, în concediu, nu este mai este obligatorie plata normei lunare de hrană. Astfel se face o economie de 121 lei pe cadru didactic.

Cazul a fost relatat de publicația cursdeguvernare.ro care redă nemulțumirile unui cadrul didactic și dispoziții oficiale in acest sens.

Profesorii din învățământul preuniversitar au fost înștiințați că, de la 01 ianuarie, vor fi trecuți în concediu de odihnă pe întreaga perioadă a vacanțelor, potrivit publicației menționate.

Miza – pe cât de bizară, pe atât de reală: guvernul trebuie să scadă drastic cheltuielile începând chiar cu luna ianuarie, pentru a rămâne în ținta de deficit bugetar calculat pe metodologia europeană ESA (in acest caz deficitul include și angajamentele luate, legale nu doar plățile făcute efectiv ca în cazul deficitului pe „cash”).

Nota de înștiințare a ajuns la directorii de școli după vacanța din ianuarie, când profesorii aflați “în activitate”, cum spun ei,  pontaseră deja ca prezenți la muncă cele șapte zile de vacanță – dat fiind că în luna ianuarie școala a început târziu.

Cu toate acestea, Ministerul Educației obligă școlile să-i declare pe toți în concediu de odihnă.

Asta înseamnă un minus de 121 de lei la veniturile aferente lunii ianuarie, care vor fi plătite pe 14 februarie. Este vorba de partea corespunzătoare zilelor nemuncite care se scad din norma lunară de hrană.

Cum arată calculele:

  • în loc de 160 de ore lucrate, în ianuarie vor fi pontate doar 104
  • 104 de ore înseamnă, la norma lunară de hrană (în valoare de 346 de lei brut anul acesta), că se va plăti doar 225 de lei
  • economia este de 121 de lei pentru fiecare cadru didactic
  • Per total sistem, se ajunge la circa 29 de milioane de lei, economie la buget, pentru cel mult 240.000 de cadre didactice.

O sumă aparent insignifiantă la fondurile de 33,046 miliarde de lei alocat anul acesta Ministerului Educației, un buget în creștere solidă, cu 9,8 miliarde de lei, față de cel din 2018./www.europafm.ro

Dezinfecție în școli, în perioada vacanței intersemestriale

Ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, a declarat, în contextul epidemiei de gripă, că în vacanţa intersemestrială vor avea loc acţiuni de dezinfectare în şcoli, în special în școlile în care cursurile au fost suspendate în ultimele zile din cauza numărului mare de cazuri de gripă.

„Da, încercăm să igienizăm școlile. Fiecare autoritate locală, fiecare școală găsește un tip de biocid pe care trebuie să-l dea în școală, deci o încercare de a face dezinfecție în școala respectivă”, a declarat ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu.

Ministrul a transmis că a cerut directorilor de școli să îşi asume responsabilităţile pentru a asigura măsurile necesare limitării răspândirii virusului.

„Săpunul nu trebuie să-l pună ministrul, aşa cum probabil bănuiţi şi ştiţi. Cheltuielile acestea, din ceea ce noi numim şi numeşte legea finanţarea complementară, se fac din banii veniţi de la autorităţile locale. Cum ajung banii aceştia de la autorităţile locale în şcoli pentru aceste elemente de igienă minimă? Prin intervenţia directorului şi dialogul cu primarul. (…) De aceea, în aceste zile, când ne-am confruntat cu această epidemie de gripă, am cerut aproape zilnic directorilor să-şi asume responsabilitatea pe care o au”, a mai declarat ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu.

La Politehnica Timişoara se înființează un centru de învățare pentru studenți

Universitatea Politehnica Timișoara vine în sprijinul studenților aflați în risc de abandon, prin înființarea unui Centru de Învățare în Științe Inginerești, ce va fi creat cu fonduri de la Banca Mondială.

Scopul principal al noului centru este de a crește rata de promovabilitate la nivel de ciclu de licență și a diminua abandonul școlar.

Centrul de învățare, care va fi amenajat în incinta clădirii ASPC, va fi înființat în acest an printr-un proiect competitiv privind Învățământul Secundar (ROSE) al Ministerului Educației Naționale (Schema de Granturi pentru Universități – Centre de Învăţare, runda a II-a, cu fonduri de la Banca Mondială) şi va funcţiona efectiv din primul semestru al anului universitar 2019-2020.

În cadrul proiectului, se va crea un spațiu modern, prietenos, special dedicat asigurării unor condiții optime de studiu individual şi asistat, cu precădere pentru studenții aflați în risc de abandon sau de nepromovare. Prin realizarea acestui centru și prin activitățile ce se vor desfășura în aceste spații se dorește sprijinirea studenților din anul I pentru continuarea studiilor şi îmbunătățirea performanței educaționale, dar şi creşterea capacității acestora de a depăşi situaţiile critice şi lacunele de cunoaştere din domeniul de studiu pentru care au optat.

Grupul țintă pentru care este gândit proiectul vizează circa 600 de studenți , cu preponderenţă dintre cei înmatriculați în anul I licență, valoarea totală a proiectului fiind de aproape un milion de lei.

Studenții vor fi asistați de cadre didacticetitularepentrudisciplinele la care s-a constatat un grad ridicat de nepromovare, de specialiști în coaching şi dezvoltare personală, consilieri educaţionali şi de carieră, psihologi, studenţi voluntari (din anii superiori ai ciclului de licenţă, masteranzi, doctoranzi), membri ai comunităţii Alumni, specialiști din mediul economic etc. De asemenea, va exista câte un coordonator al activităţilor specifice pentru fiecare facultate din UPT (tutor).

Tipurile de activități propuse în proiect:

  • activități de sprijin pentru acomodare,
  • activități de îndrumare,
  • activități remediale,
  • activități de consiliere de diverse tipuri și sesiuni de coaching şidezvoltare personală,
  • ateliere de lucru în domenii specifice.

Realizarea centrului și implementarea cu succes a proiectuluivor fi asigurate de Centrul de Consiliere și Orientare în Cariera al Universității Politehnica și de Centrului de Pregătire a Personalului Didactic.

Susținere pentru construirea grădinițelor cu profil sportiv

Guvernul a stabilit miercuri, 30 ianuarie 2019, printr-un Memorandum, instituirea schemei de minimis privind Programul “gROwth – investim în copii, investim în viitor”, prin care va susține construirea, amenajarea și dotarea a 1000 de grădinițe cu profil sportiv.

Schema de ajutor, cu un buget total de 500 de milioane de euro, are caracter multianual şi se derulează până la 31 decembrie 2020, cu posibilitatea de prelungire în raport cu reglementările europene.

Finanțarea va începe în acest an și va fi inclusă în bugetul pentru 2019. Se pot emite acorduri pentru finanţare până la sfârșitul anului viitor, în limita creditelor de angajament aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru acest program, iar plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2019-2022.

Sprijinul va consta, în principal, în ajutor de minimis de până la 500.000 euro din cheltuielile eligibile, pentru construcţia şi/sau înfiinţarea, amenajarea şi dotarea grădiniţelor cu profil sportiv. Acest ajutor va fi plătit investitorului după terminarea lucrărilor şi obţinerea autorizaţiei de funcţionare provizorie de la Ministerul Educaţiei Naţionale.

De asemenea, sprijinul implică și o garanţie acordată de stat de maxim 50% din valoarea creditului contractat de investitor, cu condiţia ca aceste credite să finanţeze exclusiv cheltuieli eligibile aferente proiectului.

Schema de ajutor de stat se adresează persoanelor juridice de drept privat, inclusiv organizaţii neguvernamentale, asociaţii, fundaţii, federaţii și cluburi sportive.

Beneficiarii ajutorului de stat au o serie de obligaţii, în calitate de întreprinderi cărora le-a fost încredințat serviciul public. Astfel, trebuie să asigure locuri gratuite pentru o perioadă de 4 ani de la obţinerea autorizaţiei de funcţionare pentru construcţia de grădiniţe cu profil sportiv, într-o cotă procentuală de:

·       cel puţin 8% din numărul total de preşcolari înmatriculaţi, în cazul celor care au primit ajutor pentru construcţia de grădiniţe cu profil sportiv.

·       cel puţin 4% din numărul total de preşcolari înmatriculaţi, în cazul celor care au primit ajutor pentru înfiinţarea, amenajarea şi dotarea grădiniţelor cu profil sportiv.

Gratuităţile vor fi acordate pentru copiii cu familii care au un venit salarial pe persoană sub salariul minim brut, la momentul depunerii cererii de înscriere. Copii cu dizabilităţi vor avea prioritate la înscrierea pe locurile gratuite.

De asemenea, beneficiarii schemei de ajutor trebuie să faciliteze accesul copiilor la aceste gradinițe prin stabilirea unor tarife mai reduse, corelate cu costul standard pentru fiecare preşcolar stabilit prin legislație și, totodată, să asigure un program prelungit de activitate zilnică, precum şi funcţionarea gradinițelor pe tot parcursul anului calendaristic, inclusiv pe perioada vacanţelor.

O altă obligație se referă la menţinerea activității în grădiniţele cu profil sportiv realizate prin acest program cel puţin 10 ani de la obţinerea autorizaţiei de funcţionare.

Lecție de jurnalism și istorie românească

Un grup de elevi de la Colegiul Național „Decebal” din orașul reședință de județ au participat, ca invitați, la concursul de jurnalism cu tema „MÂNDRIA DE A FI ROMÂN” contând pentru proiectul „A PATRIEI CINSTIRE – UNIȚI SUB TRICOLOR”.

Momentul premierii, care a avut loc într-una din sălile colegiului, s-a constituit într-o autentică lecție de jurnalism și istorie românească.

Dintre concurenți s-au detașat, printre alții: STRULEA Anca-Elena, BĂDĂU VLAD Dan, NEAMȚU Laura Sorina, CĂRPINIȘAN Flavius, DUMITRANA Mihnea Ioan, OPREAN Robert Adrian și CURUȚI Claudiu Alexandru.

Concurenții, prin lucrările trimise la concurs, au dovedit multă prospețime și originalitate, un fermecător curaj al candorii vârstei și chiar o șansă a destinului lor orator.

Cu toții au dovedit efort și fidelitate față de arta scrisului și consecvență în dorința de perfecționare.

Prin lucrările semnate susțineau că sunt români cu luciri de soare în ochi, flori înflorite și curcubeu în miez de vară. Pentru ei, pământul românesc e reavăn de vise frumoase. Au luat cuvântul român în gând, apoi l-au așezat pe buze povestind de grâu și pâine, năzuind spre mâine și o fericire a tuturor.

Despre mândria de a fi român, dar și despre respectul față de pământul strămoșesc, prin ochii care radiază lumina puternică a vieții și dăinuie timpul, a vorbit prof. univ. dr. ing. Victor VAIDA care a fost prezent la această activitate în calitate de președinte al Asociației „Cincișenii” pentru a oferi concurenților premii în cărți. Diplomele au fost oferite din partea D.J.S.T. Hunedoara – Deva.

Un punct aparte al acestei activități l-a realizat cunoscuta și apreciata solistă de muzică populară Ana ALMĂȘANA CIONTEA. Aceasta, cu vocea-i inconfundabilă, a prezentat un buchet de melodii patriotice și colinde, un tril de rouă-n dimineață și culori în cascade a fluviului – viață.

Consemnăm și câteva declarații:

– prof. dr. Iolanda IACOB: „Lucrările elevilor participanți la concurs au punctat mândria de a fi român. Activitatea s-a constituit într-un moment înălțător de omagiu adus strămoșilor noștri, creând elevilor dorința de-a participa și la această activitate literară. S-a primit cu inimile deschise îndemnul de-a se păstra în suflet frumusețea tradițiilor țării dragi. Ne-a încântat Ana ALMĂȘANA CIONTEA cu vocea-i incomparabilă și cântecele patriotice care au trezit în inimile noastre adânci sentimente patriotice”.

– prof. univ. dr. ing. Victor VAIDA: „Pe fondul lucrărilor aflate în concurs am observat un adevărat panopticum al sufletelor elevilor, o adevărată strădanie de șlefuire a cuvintelor, un emoționant document de sensibilitate a unei generații ce pare viguroasă și proaspătă”.

– prof. Monika HOMPOT, director adjunct: „A fost o activitate cu o inedită încărcătură emoțională, prilej cu care, prin concursul de jurnalim, au fost confirmate talente autentice. Felicit pe concurenți, urându-le numai succese pe linia promovării unui jurnalism care să exprime cu har tot ce are mai adânc, mai sincer, mai curat și autentic sufletul celei mai frumoase vârste – acea de elev”.

Ioan Vlad, Georgeta-Ileana Cizmaș

Un elev român este noul campion mondial la Microsoft

Un alt român a câștigat un alt concurs IT. Tiberiu Danciu, care are doar 18 ani și este elev la Colegiul Național ”Grigore Moisil” din București, a câștigat titlul de campion Microsoft Word. Concursul intitulat World Microsoft Office Specialist a avut loc la Anaheim, California în Statele Unite ale Americii.

560.000 de studenți din 49 de țări au concurat și 156 au ajuns în finală.Tiberiu a stat doar 20 de minute în sala de competiții, pentru a termina examenul și a câștiga medalia de aur a competiției.Potrivit unor știri, performanța lui Tiberiu a fost neașteptată, deoarece România nu se număra printre țările favorite ale competiției.

Tiberiu Danciu are două certificări internaționale MS Office.El a devenit anterior campion după ce a obținut un scor perfect la selecția națională, adică 1000 de puncte din 1000, ceea ce a reușit să facă în numai 11 minute.Certificarea Microsoft Office Specialist i-a adus lui Tiberiu și un premiu în valoare de 7000 de dolari și un Xbox One.

El a spus că se aștepta oarecum să câștige ceva, deoarece s-a pregătit foarte mult pentru această competiție, un al treilea sau sau al doilea loc, dar a rămas plăcut impresionat de rezultat. La ceremonie, după ce deja s-au anunțat locul 3 și locul 2, a spus că nu poate fi pe primul loc.Și uite că a fost. El ne mai spune că după câștigarea acestui premiu s-a gândit mai departe la facultate. El se gândește să studieze fie inteligența artificială la Universitatea Nottingham din Marea Britanie, fie la Mit și după care să se întoarcă și să se stabilească în țară pentru a-și valorifica competențele profesionale și a face țara mândră de el./www.wawlist.com

Participare de excepţie a echipelor de robotică hunedorene, la demo Timişoara

Ne apropiem cu pași repezi de start-ul Campionatului Național al BRD FIRST Tech Challenge România. Sâmbătă, 19 ianuarie, la Universitatea de Vest din Timișoara s-a desfășurat cel de-al doilea demo de robotică din acest an, la care au participat 32 de echipe înscrise în concursul BRD FIRST Tech Challenge România, implementat în România de Asociația „Nație Prin Educație”.

 


Antrenamentele sunt deosebit de importante pentru tinerii participanți, oferindu-le șansa de a vedea cum se descurcă, pe teren, robotul pe care l-au pregătit cu multă muncă și migală, pentru cel de-al treilea sezon al deja celebrei competiții.
Echipele participante în cadrul demonstrativului sunt: Cyber 2.0 Warriors și DecebalTech, ale clubului CND Robotics al Colegiului Naţional Decebal din Deva Xeo (Alba Iulia), Team Davos (Timi­șoara), WizzTech (Timișoara), TeamOriginals (Timișoara), CSH (Timișoara), Harambe Cartel (Arad), Muşchetarii (Arad), WireImpulse (Arad), DeltaForce (Arad), Bolts and Gears (Bistrița), Rubix (Blaj), Bots Brain (Calafat), HYPE (Cluj-Napoca), Soft Hoarders (Craiova), RaSky (Craiova), NRG Robotix (Deva), The Emperor (Drobeta-Turnu Se­verin), RobotX (Hunedoara), RobotY (Hunedoara), PEAKY Robotics (Ineu), Little Future Robots (Jimbolia), LTCDMNrobotics (Moldova Noua), GoRobo (Oradea), Wafy (Petrila), Bionic Royals (Râmnicu Vâlcea), Gear Maniacs (Sibiu), Robotica CNRG (Slatina), Tea-Borgs (Târgu Jiu), Bliss (Timișoara), Brainstorms (Zalău).


Vor urma meciuri demonstrative la Cluj-Napoca și București, iar competiția dintre liceeni va deveni tot mai strânsă, începand cu etapele regionale de calificare, din luna februarie. Finala Națională va avea loc la Sala Polivalentă din București, între 22 și 24 martie, iar echipele care vor reuși performanța de a se clasa pe primele patru locuri vor pleca la Detroit, în SUA, la Finala Mondială FIRST Tech Challenge.
Programul educațional BRD FIRST Tech Challenge Romania este adus în România de către Asociația „Nație Prin Educație”, cu licență de la FIRST USA (For Inspiration and Recognition of Science and Technology), cea mai mare structură ONG din domeniul roboticii și educației STEM.

Alexandra Tarod, reporter junior, participant în cadrul echipei Cyber 2.0 Warriors, al clubului
CND Robotics Deva

Ce burse școlare primesc elevii anul acesta și câți bani valorează

Recent, a fost promulgat proiectul pentru modificarea Legii Educației, prin care consiliile locale sunt obligate să acorde burse elevilor. Ce tip de burse se pot acorda anul acesta și ce valori pot avea.

Elevii care pot primi burse sunt cei din învățământul preuniversitar, care freceventează aceste cursuri.

Bursele care sunt acordate în anul școlar 2018-2019 sunt:

– burse sociale sau burse de ajutor social

-burse de studiu

-burse de merit

-burse de performanță. 

Potrivit inițiativei legislative, cuantumul minim al bursei de performanță, al bursei de merit, al bursei de studiu și al bursei de ajutor social se stabilesc anual prin hotărâre a Guvernului.

Aceste burse se pot cumula. Pentru elevii cu cerințe educaționale speciale sau nedeplasabili din motive medicale se poate organiza învățământ la domiciliu sau pe lângă unitățile de asistentă medicale.

 “Pentru copiii cu dizabilități locomotorii, în vederea integrării acestora în învățământul cu frecvență, se vor achiziționa elevatoare sau procesul instructiv-educativ se va desfășura într-o sală situată la parterul unității”, se arată în actul normativ.

În anul școlar 2018-2019, aceste burse ar putea avea următoarele valori:

  • – bursa socială pentru elevii orfani sau bolnavi – 300 lei/lună
  • – bursa socială pentru elevii din mediul rural, care sunt şcolarizaţi într-o altă localitate – 100 lei/lună,
  • – bursa socială pentru elevii al căror venit net lunar pe membru de familie nu este mai mare de 50% din salariul minim net pe economie – 300 lei/lună;
  • – bursă de ajutor social ocazional – 300 lei.

De asemenea, cuantumul burselor de performanță ar putea atinge următoarele valori:

  • 1000 lei/lună pentru elevii care au obținut locurile I, II sau III la etapele naţionale ale olimpiadelor și concursurilor școlare și pentru cei care s-au calificat în loturile de pregătire organizate pentru competițiile internaționale;
  • – 500 lei/lună pentru elevii care au obținut locurile I, II sau III la etapele naționale ale competițiilor/concursurilor cultural – artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnico-științific, de nivel național, organizate de Ministerul Educației.

Bursele de merit ar putea avea următoarele valori:

  • bursă de merit pentru media 10 – 600 lei/lună
  • – bursă de merit pentru medii cuprinse între 9,99 și 9,50 – 300 lei/lună
  • – bursă de merit pentru medii cuprinse între 9,49 și 9,00 – 200 lei/lună
  • – bursă de merit pentru medii cuprinse între 8,99 și 8,50 – 70 lei/lună. Sursa: https://voxbiz.ro

 Premieră la Hunedoara! Demo BRD FIRST Tech Challenge România 

Evenimentul s-a desfășurat cu participarea celor 8 echipe : Decebal Tech, Cyber Warriors 2.0 (ambele de la Colegiul Național “Decebal”, Deva), LYNX ( Colegiul Național “Iancu de Hunedoara”), Alpha Bit (Colegiul Național “Mihai Eminescu” Petroșani), Wafy (Colegiul Tehnic “Constantin Brâncuși”, Petrila), NRG Robotics (Colegiul Tehnic “Dragomir Hurmuzescu”), RobotX HD si RobotY (ambele de la Liceul Teoretic “Traian Lalescu” Hunedoara) de liceeni  pasionați care au avut ocazia să-și testeze roboții, să împărtășască experiențe, să acumuleze informații utile pentru etapele urmatoare ale competiției dar și să vadă ce înseamnă spiritul FIRST al competiției.

Echipele finaliste au fost : 1. RobotX Hunedoara, 2. Cyber 2.0 Warriors, 3. DecebalTech, 4. LYNX Robotics,

Asistența prezentă a fost plăcut impresionată de tenacitatea, dinamismul și hotărârea de care echipele participante au dat dovadă testându-și  rodul muncii, din timpul liber, de mai multe luni.

Felicitări organizatorilor și echipelor participante!

BRD FIRST Tech Challenge România este un concurs organizat și susținut de Asociația – Nație prin Educație, asociație care  investește în viitorii lideri ai tehnologiei. Echipele formate din elevi proiectează, construiesc și programează robotul apoi concurează în timpul campionatului într-un format alianță cu alte echipe.  Asociația – Nație prin Educație susține elevii din România în călătoria lor educațională, și își propune  implementarea conceptului de  “învățare prin practică” și “distracție” în timp ce elevii creează un robot de la zero,  investind în copiii care vor fi pregătiți să îmbrățișeze locurile de muncă de mâine și cea de-a patra  revoluție industrială a EREI  DIGITALE.  Următoarea confruntare din cadrul competiției va avea loc sâmbătă, 19.01.2019, la Universitatea de Vest din Timișoara, unde se vor întrece echipele de robotică din regiunea Vest.

Alexandra Tarod – Reporter Junior

Ceai de poveste, la Biblioteca Politehnicii timișorene

Studenții din anul II de la Facultatea de Arhitectură și Urbanism a Universității Politehnica Timișoara, specializarea Mobilier și amenajăriinterioare, invită pe toți cei interesați joi, 17 ianuarie 2019, la ora 15:30 la un… ceai de poveste. Este tema expoziției pe care viitorii arhitecți au amenajat-o în holul central al Bibliotecii UPT.

Concret, studenții au pornit de la un spațiu propus pentru amenajare la demisolul unei clădiriexistenteînzonaBălcescu din Timișoara, pe care l-au amenajat ca ceainărie. S-aurmăritconturarea, dezvoltarea și finalizareaunuiproiect de amenajare care săgenereze un spațiuambiental cu o imagine contemporană, coerentă și unitară, de înaltnivel, în funcție de profilul specific ales al ceainăriei. Studenții au ales și tematica amenajării, fiecare încercând să ne introducă în povestea sa.

Proiectul s-a desfășurat în 3 etape: concept, proiect tehnic, detalii de execuție. Proiectele rezultate din munca de un semestru a celor 30 de studenți au fost reunite în cadrul expoziției de la Biblioteca UPT, iar cele mai bune dintre acestea vor fi prezentate și susținute în cadrul vernisajului. Colectivul didactic ce a asigurat coordonarea proiectelor și amenajarea expoziției este format din ș.l.dr.arh. Beatrice Lucaci, drd.arh. Alma Hapenciuc și drd.arh. Cristian Ciobanu.

Manualul unic dispare. Ministerul Educației revine la cumpărarea de manuale prin licitație

Ministerul Educației renunță la manualul făcut de editura unică. Profesorii vor putea din nou să aleagă între mai multe manuale făcute de edituri sau firme diferite. Ecaterina Andronescu a pus în dezbatere publică un ordin care prevede revenirea la procedura cumpărării de manuale școlare prin licitație pe SEAP.

Vor fi maximum 3 manuale școlare la fiecare materie, iar contractele cu câștigătorii vor fi încheiate pe 4 ani. Revenirea la concurența pe piața manualelor școlare vine la un an după ce fostul ministru Liviu Pop a impus monopolul de stat pe editare.

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică actele necesare achiziției de manuale școlare noi. Instituția a publicat pe 28 decembrie 2018, pe edu.ro, proiectul de ordin de ministru privind regimul manualelor școlare, precum și anexele care conțin metodologiile de evaluare a proiectelor de manuale, de gestionare și cumpărare a manualelor declarate câștigătoare.

La licitație vor participa “operatori economici” care vor depune oferte. Contractele cu câștigătorii vor fi încheiate pe 4 ani, la fel ca înainte de impunerea editurii unice, prevăd noile metodologii puse în dezbatere de ministrul Educației.

Etapele cumpărării de manuale noi de către Ministerul Educației:

  • 1. Ministerul va anunța public pe www.edu.ro și pe SEAP (Sistemul electronic de achiziții publice) licitația pentru achiziția de manuale școlare
  • 2. Operatorii economici depun pe platforma SEAP ofertele corespunzătoare proiectelor de manuale școlare în forma precizată prin caietul de sarcini
  • 3. Experții cooptați de CNEE evaluează proiectele de manuale școlare, în baza criteriilor tehnice de calitate
  • 4. Transmiterea către ofertanți a cererilor de clarificări asupra calității proiectului de manual școlar
  • 5. Comunicarea rezultatelor evaluării proiectelor de manuale școlare, la finalizarea procedurii de licitație
  • 6. Depunerea, de către ofertanți, a eventualelor contestații privind rezultatul evaluării proiectelor de manuale școlare și soluționarea acestora
  • 7. Lista proiectelor de manuale care au fost declarate Acceptate la licitație
  • 8. Încheierea acordurilor-cadru de achiziție publică a manualelor școlare cu ofertanții declarați câștigători, în urma realizării selecției și comenzilor de manuale școlare de către unitățile de învățământ.
  • Ministerul Educației este autoritatea contractantă, care organizează licitația. Criteriul de atribuire este “cel mai bun raport calitate-preț”. Licitația deschisă pentru cumpărarea de manuale noi este organizată pe loturi, ca până acum.

    Licitația se realizează pe baza criteriilor tehnice de calitate eliminatorii și a ofertei financiare. Modul de acordare a punctajului pentru fiecare criteriu tehnic de calitate și pentru oferta financiară se publică odată cu caietul de sarcini, la momentul postării procedurii de achiziție în SEAP, prevede proiectul de Metodologie.

    Criteriile tehnice de calitate contează în proporție de 90%, iar prețul are o pondere de 10% din punctajul total.

    Ministerul Educației propune ca Oferta financiară să fie evaluată astfel: pentru cel mai mic preț ofertat se alocă punctajul maxim posibil, de 10 puncte, iar pentru celelalte oferte se acordă un punctaj care se calculează după formula: Punctaj preț = (cel mai mic preț ofertat/preț ofertă) x 10.

    Fiecare ofertant poate să participe la licitaţie cu un singur proiect de manual școlar pentru o disciplină, pentru o clasă, filieră, profil, specializare.

    Ministerul Educației declară câștigătoare ale licitației proiectele de manuale școlare ale căror punctaje cumulate sunt de minimum 86,50 de puncte. “MEN achiziționează manualele şcolare corespunzătoare unei discipline/modul de pregătire/pentru o clasă/nivel de studiu, filieră, profil, specializare, reprezentând ofertele primilor 3 ofertanţi declaraţi câştigători, în ordinea descrescătoare a punctajului total”, se arată în proiectul de metodologie.

    “MEN asigură organizarea licitației deschise în vederea achiziționării manualelor școlare”, stabilește ministrul Educației, în Metodologia de achiziție a manualelor şcolare pe care a pus-o în dezbatere publică.

    Ministerul definește următorii termeni, în proiectul de metodologie:

    • “achiziționare de manuale școlare – cumpărarea, din bugetul MEN, a manualelor școlare noi și/sau a manualelor școlare reeditate”
    • “acord-cadru de furnizare a manualelor școlare – acordul încheiat în formă scrisă între MEN şi unul ori mai mulţi operatori economici, care are ca scop stabilirea elementelor/condițiilor esențiale care stau la baza contractelor de achiziție publică ce urmează a fi atribuite pe o perioadă de patru ani”.
    Descarcă de aici Metodologia de achiziție a manualelor şcolare 2019 – pusă în dezbatere de Ministerul Educației (Anexa 3)

    METODOLOGIA DE GESTIONARE A MANUALELOR ȘCOLARE

    Manualul școlar se prezintă în varianta tipărită și în variantă digitală, accesibilă pe www.manuale.edu.ro, prevede Metodologia. Ministerul Educației definește “ofertantul” drept “operator economic care a depus oferte de proiecte de manuale şcolare în cadrul procedurii de atribuire în vederea achiziţiei de manuale şi care are capacitate de realizare și distribuție a manualelor școlare”.

    “În baza libertății inițiativei profesionale, cadrele didactice selectează și recomandă elevilor, pentru utilizarea în procesul de predare-învățare-evaluare, doar manuale școlare aprobate de MEN”, se mai arată în document.

    Ministerul poate cere noi manuale în următoarele situații, prevede propunerea pusă în dezbatere:

    • “au fost operate modificări la nivelul curriculum-ului național și au fost introduse discipline/module de pregătire noi”
    • “s-au elaborat programe școlare noi pentru anumite discipline/module de pregătire”
    • “există discipline/module de pregătire fără manuale școlare aprobate în sesiunile anterioare”
    • “au fost modificate în proporție de minimum 25% programele școlare la anumite discipline/module de pregătire”

    “Proiectele de manuale școlare selectate în urma procesului de evaluare şi achiziţie se aprobă prin ordin al ministrului educației naționale”, prevede metodologia.

    “Manualul şcolar aprobat se utilizează începând cu primul an școlar de după încheierea sesiunii de evaluare”, stabilește Ministerul.

    Toate școlile selectează manualele pe care vor să le cumpere și dau comandă prin aplicația SNMS, iar inspectoratele școlare generează un Raport al comenzilor pe județ, după care monitorizează distribuirea manualelor școlare noi din depozitele de carte școlară către unitățile școlare. Mai multe pe www.edupedu.ro.